15 d’octubre del 2012

Educació d'abans i d'ara

Aquesta setmana amb lectura dels capítols 4 i 1 del llibre 11 Ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias de Zabala i Arnau hem profunditzat una mica en el model d’ensenyança que tenim i el que volem.

Partim d’una base històrica en que l’educació ha estat concebuda per uns pocs, que podien permetre’s el, que fins fa poc era el luxe, estudiar.

L’educació tradicional, estava basada en un model de transmissió i reproducció, en el que els professors eren els únics intermediaris entre els alumnes i el coneixement, on la teoria importava més que la pràctica i com finalitat de totes les etapes era anar a la universitat.


Encara que això hauria de quedar ja queda un poc enrere...  Si recordem una mica les nostres experiències com alumnes, recordarem d’una manera o d’altre, com hem estat víctimes aquest tipus d’educació, o per lo menys de la base del mètode. I podem pensar, ja ens va estar bé! A nosaltres pot ser si, però i a la resta de companys i companyes? Doncs possiblement torbarem companys i companyes que moltes de les coses no els hi han servit, amb la qual cosa evidenciem que no ens hem de centrar en nosaltres mateixos per avaluar el sistema.



La universalització de l’educació, ha suposat una ruptura d’aquest mètode. No tothom té les mateixes expectatives a la vida, ni inquietuds i per això no ens podem basar el la visió elitista i instructiva de l’educació tradicional.


Per tant és necessari un nou mètode, la educació nova, on hi hagi una formació integral de les persones, on es desenvolupin les capacitats de l’ésser humà i realment l’educació sigui educativa, tenint en compte la vessant pràctica de la formació, i utilitzant les tots el recursos dels que disposem, com per exemple les TIC.



EDUCACIÓ TRADICIONAL

NOVA EDUCACIÓ

Etapes successives preparatòries a la UNIVERSITAT

Educació global i integral de les persones

Ensenyança com a model de transmissió i reproducció verbal

Desenvolupament de totes les capacitats

Funció instructiva i profesionalitzadora

Funció educativa

Teoria per damunt de la pràctica

Valoració aplicativa del coneixement

 Taula 1: Principals diferències entre els models d'enesenyament (elaboració pròpia)


Però l’educació de l’escola s’ha de limitar a continguts d’unes àrees? És precís ensenyar en valors a l’escola?


Segons la meva manera de veure-ho, no s’ha de limitar a les àrees. L’educació s’ha d’entendre com un TOT, com un conjunt, en la que no es pot deixar de banda elements importants que faran falta als i les nostres alumnes el dia de demà.


La societat va canviant, i amb aquesta els requisits o les exigències d’aquesta en vers l’educació, un dels problemes de l'educació actual [1]. I ara en aquest moment es reclama a l'ensenyança una formació en valors i capacitats, aspectes que fins no fa gaire temps es deixaven per l'aprenentatge a la família. Pot ser estem carregant molt més als professors, però les generacions futures, que estan desenvolupant-se dia a dia a les nostres aules, han de tenir una sèrie de valor, actituds i capacitats, que si no s’inculquen a les famílies, s'hauran d'aprendre i forjar a l'escola. Així s’ha de compartir entre l’educació i la família la formació integral.


Aquesta manera d’ensenyar ja porta temps desenvolupada tant en declaracions universals com en les lleis del nostre estat sobre educació, encara que l’hora de posar-les en marxa, el professorat no acaba d’integrar-se.
“Tenim escoles del segle XIX, professorat del segle XX i alumnes del segle XXI” Francesc Imbernon. Eivissa. 2009.
La societat, el món en general, avança a velocitats vertiginoses, i pareix que els professors i les escoles es queden estancats a les idees de fa anys, cosa que complica l’adaptació a l’entorn. L’aprenentatge no és finit, no és únic, i els professors ho han de tenir clar. Si volem ensenyar, primer hem d’aprendre i ha de ser de manera continuada i des de la innovació. Pot ser molts professors no ho veuen o no estan del tot d’acord, però el repte que tenim pel davant comporta una gran responsabilitat, a la qual hem d’estar a l’alçada de les circumstàncies, ja que de la nostra tasca depèn d’alguna manera, el futur de noves generacions. 




Bibliografia bàsica:
ZABALA, A.; ARNAU, L. 11 Ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias.

Altra biografia:
[1]  ESTEVE, J.M El sistema educativo ante la encrucijada del cambio social: una mirada hacia el futuro.

Altres videos:
Llista de reproducció "L'educació d'abans i d'ara"


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada